Foto: Hastkrafter.nu

Ska Martin ta en ny fyrling?

På torsdag är det dags för nya breddloppstävlingar på Visbytravet. En seger inom breddtrav känns oftast lika mycket som en seger under de vanliga lunch- och kvällstävlingarna. Till säsongspremiären så blev det roliga breddlopp för Martin Malmqvist som då körde in sin första fyrling som kusk. På torsdag är han tillbaka och kanske kan det bli en repris.


Även om travsäsongen på Visby bara har börjat så bjuder torsdagen på årets andra breddloppsdag. Säsongspremiären bjöd på breddlopp där vi fick en ren uppvisning från Martin Malmqvist som direkt körde in sin första fyrling i karriären.

- Det var jävligt häftigt. Just där och då så var jag väldigt inne i tävlingsdagen men det var såklart skönt med några segrar, samtidigt så var det kul att få vinna med några otippade hästar åt folk som jag gillar. Det är absolut en dag som kommer att sitta kvar i minnet ett tag framåt, säger Martin som samtidigt menar att fyrlingen inte är hans största händelse i kuskkarriären.

- Sett till karriären så är det inte det största som har hänt. För tidningarna så var V75 i fokus och för dem fanns väl inte det här på kartan. Det var väl mer en rolig grej där jag fick några grattis-sms från kompisar.

Under den förra tävlingsdagen så blev det inga tävlingar för Martin på hemmaplan. Några dagar innan så tog han istället resan till Tingsryd för några styrningar som slutade med pengaplatser. Martins tripp till Tingsryd är däremot inte årets första resor till fastlandet.

Redan innan säsongen på Visby drog igång i april så körde han lopp åt kompisen Emma E Johansson, där det bland annat slutade med två segrar. Resorna med båt är inga problem för Martin som märker en skillnad mellan loppkörningen på fastlandet och körningen på Visbytravet.

- Det är mer förutsägbart att köra på fastlandet. Har man en bättre häst så har man det oftast lättare i loppen, kanske inte vinstmässigt men man får oftast en lättare resa i loppen. Det är som sagt mer förutsägbart att läsa sig igenom loppet och lägga upp en taktik, det går inte på Gotland. Här kan man köra fram med en storfavorit och ändå bli utsvarad av en mindre betrodd häst. Samtidigt så är det också det som gör de roligare att köra på Visby.

På torsdag är Martin tillbaka på hemmabanan för nya styrningar. Veckans tävlingar är Martins första sedan nära tre veckor, vilket gör att körhänderna är sugna på att inta tävlingsovalen.

- De kliar lite, i alla fall under den här årstiden. Sedan är det klart att man blir körsugen så här efter Elitloppshelgen. Det är nog få som inte är gassugna efter Elitloppet.

”Både jag och hästen är startsnabba och gillar ledningen”
På torsdag är Martin tillbaka på hemmaplan. Senast när det kördes breddlopp på Visby så körde han in en fyrling, kanske blir det repris när han sätter upp sig bakom sju hästar. Här kommer Martins tidiga tankar:

Kyrkebys Lisbet (Lopp 2) var, enligt Claes, rullig i debuten enligt den information som jag har fått. Stefan ska ha åtgärdat balansen och ska även ha testat springspår inför den här starten. Det är en fin häst som kanske inte ska vara med i breddlopp, men man får ta startmöjligheterna som ges. Vi ska väl köra felfritt i första hand men det ska vara en bra häst och är kommer hon iväg så gör hon upp om segern.

Mille (Lopp 3) vet jag inte riktigt med. Han verkar ha svårt att hitta tillbaka till magin från i somras och har väl inte sett lika ”hungrig” ut. Sten var nöjd med honom efter förra loppet och det är enklare emot nu samtidigt som han är snabb från tillägg. Kan jag väcka stridslusten i honom så kan det gå.

Fighter G.G. (Lopp 4) körde jag i ett jobb där han kändes okej. Det är en mysig häst på alla vis som är jättefin att köra. Han är tyvärr inte jättesnabb men det är inte det tuffaste loppet på torsdag så kanske att man kan vara bland de tre främsta.

Impala V.E. (Lopp 5) kändes som en mysig häst när jag fick köra honom i provlopp. Det känns som en häst som har mer att ge och är under utveckling. Spåret var inte det roligaste och jag vill undvika dödens men samtidigt så är ledningen plan A. Kommer vi dit känns det att det kan räcka en bra bit.

Paintitblack A.O. (Lopp 6) finns det bara en taktik med och det är att ladda mot ledningen. Både jag och hästen är startsnabba och gillar ledningen så vi kommer att göra ett försök trots ett tråkigt åttonde spår. Hästen var inte så tokig bakifrån senast så skulle vi inte komma fram så blir det att hitta ner i banan.

Edforever (Lopp 7) är egentligen överkvalificerad för breddlopp men har slagit på galopp de senast loppen och behöver väl mest startpoäng. Jag skulle väl säga att det är den bästa hästen i loppen som dessutom fick bra spår här. Han är inte så kvick från start men kliver han iväg bra så finns det segerchans. Det kan bli att jag måste ta det lugnt från start och då kan det bli svårare, då får vi leta oss ut i andra spår så fort som möjligt, men är han bara felfri så tror jag på seger.

Notorious Zon (Lopp 9) är min bästa chans för dagen. Det är en väldigt klok och säker häst som är väldigt allround. Ett fjärde spår känns inte heller som något problem, samtidigt som hästarna på start nog inte vill svara om jag laddar framåt. Det är klart att hästen kan förlora men det ser bra ut för seger på förhand och jag känner att Notorious är högre än de andra här.

 

Text: Timmy Lundegård
Foto: Hastkrafter.nu

 

Publicerad tisdag 28 maj 2024. info@visby.travsport.se